Et godt innlegg om It’s learning

Vanligvis er toppinnleggene i wordpress ikke noe å se på. Det er mange yngre gutter og jenter som får en stor venneflokk, som leser nær sagt hva som helst om dagligliv og mote, eller så er det noen av de mest populære mediesakene, der en lenke fra en stor avis til en liten blogg gir mange besøk. Men forleden var det et innlegg på toppinnleggene som var interessant, det handler om It’s learning, og dere finner det her.

Særlig ved å følge lenkene bloggskribenten har lagt ut, finner man frem til mye fin kritikk av nettsystemet alle skoler i mange fylker har måttet satse på. Jeg er hjertens enig i et av hovedsynspunktene i bloggposten, at It’s learning er utviklet mest med tanke på innkjøperne, og ikke på brukerne. Jeg er enig i at ingen av oss (eller svært få) ville tatt i bruk dette systemet frivillig, om det ikke var tvunget på oss.

Jeg er aktiv eller noenlunde på flere av de nye nettstedene der brukerne selv kan legge ut informasjon, og se andres, slik som Blogging, Youtube, Wikipedia, Facebook, ja, noen flere også, ikke like aktiv på alle, selvsagt. Jevnt over er de uten sammenligning mye enklere i bruk, enn It’s learning. Det er bare å ta en titt på den iveren youtube viser, for å gjøre det enklere å legge ut videoer, en iver It’s learning ikke trenger vise, for brukerne der er allerede bundet av systemet.

Bloggeren jeg har lenket til skriver selv om mange av de irriterende funksjonene i It’s learning. Hun skriver fra elevens og studentens synspunkt. Hun har dermed ikke støtt på problemene og irritasjonene vi lærere har, når vi skal bruke systemet. For eksempel må vi hvert år legge ut  samtlige lenker og dokumenter på ny, laste dem opp, skrive lenkene inn. Og om vi vil bruke samme lenke i flere fag, så må man skrive dem inn manuelt for hver gang. Dokumentene vi legger ut blir sortert etter rekkefølgen de blir utlagt, vil vi endre den, må vi gjøre det manuelt, og tungvint. Hvor mange tastetrykk og museklikk som trengs for å flytte et dokument fra en katalog til en annen, ville få enhver av de større og populære aktørene til å flire og ta seg en øl.

Hele tiden kommer det nyheter på wordpress, som allerede er en av de beste bloggnettstedene, om hvordan de gjør brukervennligheten enda bedre, for å holde på brukerne de har, og skaffe seg nye. Tilsvarende fra It’s learning? Den gjengse melodien er vel at planlagte oppdateringer er utsatt.

Det er fylkeskommunene som kjøper inn disse systemene, og kompetansen til de som bestemmer hva vi skal satse på, står ikke i stil til iveren etter å satse på et eller annet. Jeg tror ikke disse folkene er særlig aktive på nettet, jeg kan ikke tenke meg det. De snakker stort om store visjoner og fremtidsrettet teknologi, men de er bare i stand til å velge et tungvint system de påtvinger alle. Noe av det briljante med de beste nettstedene, er at det er åpent og fritt for alle. Er det bra nok, er det bare å bruke det. Om ikke, så er det å finne en annen leverandør. Jeg ville funnet en annen leverandør enn It’s learning.

Reklamer

4 tanker om “Et godt innlegg om It’s learning

  1. Tusen takk for dette innspillet fra et lærersynspunkt!

    AltUnd er et utvalg på sju studenter ved NTNU som jobber for undervisningskvalitet, og vil ha et møte med It’s learning enten nå i mai eller til høsten, og så da er det veldig godt å få belyst saken fra flere sider.

    Du kan lese mer om møtet og It’s learning på http://altund.wordpress.com

  2. Kjære Lektor Salen
    Du vet virkelig ikke hva du snakker om. Jeg har en del erfaring med å jobbe opp mot besluttningstakere i f.eks. en fylkeskommune. Og det du påstår er direkte feil. De fylkeskommunene jeg har erfaring med har masse kompetasne på dette, de er også flikne til å spille på lærere og trekke inn kunnskap og erfaring fra disse. Jeg registrerer også at du unnlater å nevne de andre kravene en utdanningsinstitusjon må forholde seg til. Her snakker vi om krav til personvern, opplæringslover og forskrifter som skal følges osv. Et LMS skal ivareta også denne biten av virksomheten. Vi snakker da om å ivare ta elevens rettigheter ift dokumentasjon og personvern. Enda så kjipt og uhipt dette høres ut, så er det også en del av virkeligheten…

    Slik jeg ser det trenger en et kjærne som en kan putte inn alle disse uteforliggende tjenestene inni, og som ivaretar krav som både lærer og skoleeier må oppfylle. Den kjærnen er slik jeg ser det LMSet. Vi snakker ikke om bare LMS eller bare åpne sider, men begge deler i en kombinasjon.

  3. Tilbaketråkk: Dialog « AltUnd

  4. Hvis dere som kritiserer it’s learning, Fronter, Blackboard etc ikke ser forskjell på et LMS og et bloggsystem bør dere først gjøre litt research. Et bloggsystem som WordPress er 1000 ganger enklere å oppdatere og videreutvikle enn en LMS som må fungere med alle slags mulige administrative systemer + holde oversikten over aktiviteten til 10000 vis av brukere i samme installasjon. Ja, WordPress har også mange brukere, men det logges og holdes ikke oversikt om opopgaver er levert, hvem som har tilgang til ditt / datt, om innleveringsfrister overholdt, om lærer A skal få oversikt over elev B i gruppe X etc.

    Du skriver at du ville funnet en annen leverandør enn it’s learning? Hvorfor ikke skrive litt mer om hvilke alternativer som finnes? Det er lett å kritisere, men vanskelig å være konstruktiv. Før du (eller dere andre som også deltar i hylekoret mot LMS’er). Se litt på hvilke krav som kommer fra myndighetene. Ny forskrift til opplæringsloven pålegger lærerne til enda tettere oppfølging av elevene. Jeg skjønner ikke hvordan lærerne skal klare dette uten gode digitale støttesystemer.

    PS. Jeg har brukt it’s learning i snart 10 år. Ja, det er fremdeles et stort forbedringspotensiale, men det er på rett vei.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s